Powered By Blogger

tisdag 30 december 2014

Hjärtligt tack för året som gått! #bloggswe

Årets näst sista dag. Vad har hänt under året? Massor och ingentingen.
Jag har bråkat med fackförbundet, vars chefsförhandlare blev mäkta upprörd över förfarandet vid min uppsägning och skulle sätta åt arbetsgivaren. Jag väntar ännu på en uppgörelse...

Har sökt massor av jobb, vilket resulterat i ett semestervikariat och en blygsam tim-anställning; har blivit inskriven i Jobb- och utvecklingsgarantin eftersom mina 300 dagar med a-kassa är slut.

Jag har blivit tvåfaldig mormor, det är fantastiskt! Wille och Jonna är de finaste och duktigaste barnbarnen i världen. Så säger alla mor- och farföräldrar, men i mitt fall är det sant ;)
Mannen har blivit Boffa och det är förstås en förkortning av Bonusmorfar, om du inte räknat ut det redan. Han ska lära dem allt han kan om amerikanska bilar, gitarrer och akvariefiskar, bland annat.

Mannen och jag byggde en drömaltan, visserligen med mycket hjälp av Mäster Olsson och hans son, men i alla fall. På den blev vi man och fru "på riktigt", i närvaro av många nära och kära. Det är en dag jag sent eller aldrig ska glömma; den blev precis så härlig som vi önskade, även om några viktiga personer saknades oss. Tack alla, som lät sig överraskas!

Och tack till Elinor, Tommy och Stephen som hjälpte till med att hålla överraskningen hemlig och styrde upp både själva ceremonin och underhållningen hela kvällen! Utan er hade det inte blivit så bra som det blev. Oj, höll på att glömma ringbäraren Bob! Tack för den överraskningen, du är bäst!

Som om det inte vore nog med mitt bråk med fack och arbetsgivare, så har mannens arbetsgivare burit sig så dumt och osmidigt åt att han, om inte frontalkraschat mot "väggen", åtminstone har sladdat in i den med hyggligt fungerande krockkuddar.

En längre tids ignorans för hur medarbetarna mår, brist på lyhördhet inför marknaden, trots medarbetarnas påpekande om att kunderna är missnöjda; spetskompetensen och yrkesstoltheten hos medarbetarna, på vilka företaget än så länge överlevt tas inte till vara, är några av anledningarna till att mannen och fler med honom mår dåligt och ger upp.

En personalansvarig utan kunskap, utbildning eller empati; en säljchef som tydligen tar på sig mer och mer arbetsuppgifter själv (fast inte där han borde verka) för att rädda sitt eget skinn, samt en ny VD som inte sätter sig in i hur verkligheten ser ut och är osynlig överhuvudtaget, att uppköparen av företaget inte förstår skillnaden på nybils- och reservdelsförsäljning, är ytterligare anledningar.

Nu räcker det med elände, tycker jag. Låt oss hoppas att 2015 bjuder på en förändring av läget och blir början på en lång svit av goda år. Jag vägrar att tro något annat, i alla fall!

Idag kommer som sagt min son P. Jag har förberett lasagnen han önskat till middag och vi ska "bara" ut och skaffa champagne, innan vi hämtar honom på Nisse-terminalen ikväll.
I morgon ska det stånkas kalkon och allt som hör till. Kanske gör jag fyllningen redan idag om jag tycker väntan blir för lång. Annars finns det ju korsord...

Min kalkon har alltid fyllts med svamp, bröd, lök, bacon och persilja. Same procedure every year, James! Det ska bli gott i år igen, fast till skillnad från detta recept kommer jag använda egenfångad svamp och kanske använda finhackat kalkonpålägg också. Variation är bra, men varför frångå ett vinnande koncept helt och hållet?

Förrätten blir en lax- och räkcocktail med lite asiatiskt touch, tänkte jag. En lätt och fräsch början på nyårssupén, är aldrig fel. Sonen är ju glad i all mat och det kommer att ätas både länge och väl.
Glass med frukt och bär till efterrätt, om vi orkar...

Om det råkar bli så att jag inte skriver i morgon, så vill jag redan nu önska dig ett riktigt Gott Nytt År! Det kan ju hända att du inte har tid att läsa också...

Ta hand om dig och dina nära och kära; var rädd om hundar och katter, skjut med andra ord upp smällare och raketer med omdöme och hänsyn till dem. Helst inte alls, med tanke på miljön också.










2 kommentarer: