Powered By Blogger

fredag 12 december 2014

Lökigt. #blogg24 #bloggswe

Idag ska det städas och pysslas innan sonen kommer med bussen ikväll. Som den plikttrogne och ansvarsfulle unge man han är, ville han inte ta ledigt från jobbet för att åka till oss. Även om det ställer till det med hans vanor och rutiner. Det tycker jag är ett mycket stort framsteg och jag är stolt!

På frågan vad han ville ha kött eller fisk som varmrätt på sin födelsedagsmiddag, svarade han panerad fisk. Alternativt kyckling. Eftersom det blir två middagar kommer han att få både ock, förstås.
Ikväll blir det kyckling-tacos med allt vad det innebär. Det blir faktiskt första gången mannen och jag gör tacos, kom vi på för ett tag sen. Kanske inte så konstigt, men ändå. Det är ju gott!

Jag tänkte också pickla rödlök, efter svägerskans recept. Den är jättegod och passar till mycket. Just nu har vi ingen habanero hemma, men chilin är av den starkare sorten, så det är bara att byta ut.


Inlagd rödlök.

4 personer.
2 rödlökar,
2 del vitvinsvinäger,
1/2 dl socker,
1 msk salt,
1 lagerblad,
1/2-1 färsk habanero.
Skiva löken tunt.
Blanda övriga ingredienser och värm i en kastrull tills det kokar.
Lägg i löken och sjud 30 sekunder.
Låt kallna och häll över allt i en snygg burk.
Låt stå 6-8 timmar i kylskåp tills löken ändrar färg från rödvit till vackert ljusrosa.
Håller ett par dagar i kylen.


Under helgen ska jag lägga in sill. Det går snabbt och enkelt och smakerna kommer att få mogna fram lagom till jul. Nu gäller det att inte glömma den hemma, bara. Då får jag skäll igen...
Receptet på sillen finns här. Eller, det vill säga, jag kombinerade två recept och när jag skrivit rent det kan jag lägga upp det här, för den som vill prova att göra som jag.

Nu ska jag byta lakan och städa uppe, medan Mayzan är ute. Det känns snällast så. Snabeldraken är något av det värsta hon vet. Vi är ganska lika, hon och jag...
Sen är det bara att arbeta sig neråt och landa i köket. Jag har tre timmar på mig innan vi ska till mannens doktor, så det ska väl gå fint?

Uppdatering: Nätet oåtkomligt och därför försenat inlägg. Har städat och gjort guacamole, receptet på löken finns ju i mitt moln... Nu är jag svettig och ska ta en snabbdusch, innan vi åker.

Ha en fin fredag och helgstart!


1 kommentar: