Powered By Blogger

torsdag 4 december 2014

Handgriplig. #blogg24 #bloggswe

Häromdagen läste jag en medbloggares tacksamhet för sina händer. Hur bra de var att ha och vilken nytta de kunde göra. Jag hittar inte inlägget i #blogg24 nu, annars hade jag länkat dit. Livet hade varit bra mycket svårare utan händerna, men det finns ju de som är lika skickliga med sina fötter. Det finns fantastiska konstnärer som målar med fötterna. Jag kan inte måla alls.

Varför pratar jag så mycket om händer, tänker du kanske nu? Jo, för idag är jag handikappad. Har inte en aning om vad som hänt, men tummen på vänster hand är svullen och öm som ögat.

Märkligt att det är den som gör ont, den har inga synliga skador, till skillnad från högertummen. Jag skulle skiva lite morot på mandolinen och var slarvig. När jag jobbade på Abba kallades sånt att "jobba på egen hand" om man råkade skära sig själv, istället för sillen.

Tur i oturen är det väl ändå att det är vänstertummen som är obrukbar, för jag är extremt högerhänt.



Jag är väldigt avundsjuk på mannen som jobbar lika bra med båda sina händer. Även med små pilliga saker. Själv står jag handfallen om högern skulle sluta fungera. Idag kommer det inte att bli något brödbak, vilket jag planerat om jag inte blivit inringd på jobb. Jag kunde knappt få på mig kläderna för att skjutsa mannen tillbaka från rostskyddsverkstan. Så ont gör det alltså. Synd om mig idag...

Hur i hela friden ska jag hacka löken till dagens pastasås, utan att göra ännu mer skada på min lekamen? Är det någon som har ett handfast tips, tar jag tacksamt emot det. Tills vidare ska jag bara lösa korsord och läsa små meningslösa noveller. Det var en pärs att hänga tvätt, vilket ju inte är särskilt svårt i vanliga fall, bara vansinnigt tråkigt. Blir nog en "gum-vil" i fåtöljen också.

Måtte detta snart gå över, för jag behöver båda mina händer för att jobba, laga mat och lägga in sill och rödlök, göra köttbullar och Jansson till jul, samt koka knäck. Knäcken görs förvisso i micron, det blir enklast och snabbast, men hantera en skål med kokande socker med en hand är oklokt.
La du märke till att jag helt bortser från sånt som julstädning i mina måsten?

Det handlar om att prioritera rätt saker. Lite damm i hörnen är inte så noga, huvudsaken är att det blir mat, god mat, mycket mat och mat i rättan tid, som de säger i Skåne.
Nu talar min mage om att det är rättan tid för frukostmackan. Jag ger mig handlöst i kast med denna uppgift och låter maten tysta mun.

Ha en fin dag och var rädd om dig!





2 kommentarer: