Powered By Blogger

måndag 15 december 2014

Kökslån. #blogg24 #bloggswe

Ojoj, vilken dag! Jag har plockat upp varor så jag blev alldeles svettig, hjälpt kunder i egenvården och assisterat en nödig liten gosse på toaletten. Enda mankemanget under dagen var att vi inte lyckades låsa dörren när klockan blev 18. Vilket såklart utnyttjades och det blev övertid för min kollega och mig. Inte för att jag får ersättning för det, utöver vanlig timlön...

Mannen serverade Spaghetti Bolognese när jag äntligen kom hem och det känns ju lyxigt att både få jobba igen och få middag hemma efteråt. Det var länge sen det var på det viset. Innan jag blev arbetssökande var det mannen som lagade mat, för han slutade tidigare. För nytillkomna läsare måste jag berätta att efter köksrenoveringen, som vi genomförde i oktober förra året, blev köket bara mitt.

Jag har låtit honom låna köket några gånger, förstås. Fast mest har han fått hjälpa till med de mindre roliga göromålen, såsom plocka ur diskmaskinen, vilket är ett utmärkt sätt att lära sig var jag vill ha redskapen; även skala potatis, vilket är dödstråkigt, samt duka och sådär. Mannen får en utmaning denna veckan, jag jobbar varenda dag, men på lördag! DÅ är jag tillbaka!

Undrar vad jag hade gjort för att behålla förståndet under den här tiden om jag inte hade älskat att laga mat och ansett att det var dagens höjdpunkt? Knypplat påsar, stöpplat toarullar, broderat slipsar, virkat gardiner eller laserat småsten? Eftersom jag inte anser mig konstnärlig på något sätt, är det tveksamt. Skulle behöva en prova-på-månad i en konstnärsby, för att hitta en hobby som passar.

Något som inte är för dyrt, gärna lite klurigt, användbart och gärna går att kränga på folk. Det vore väl alldeles underbart?! Jag vet ju hur svårt det är att leva på sin konst, då jag har flera konstnärliga vänner. Konst är något man känner för, men det är få förunnat att kunna lägga pengar på det, eftersom det är tidsödande och inte gratis att skapa. Ska man kunna leva på det, så måste det kosta.

Mat handlar om skapande och är dessutom både nödvändigt för ens överlevnad och ett rent nöje att konsumera. Det är ju tur att jag inte tycker om bakverk och sånt. Tänk om jag hade bakat med samma förtjusning som jag lagar mat? Då hade jag sett ut som en köttbulle och det är inte hälsosamt. Min nya hobby borde vara motionsrelaterad... Högst osannolikt att jag hittar någon, alltså.

Ha en skön måndagskväll!




2 kommentarer:

  1. Mmm...ett rent nöje och dito njutning är det att konsumera! Kakor, nä tack. Men många degar är go'a innan de hamnat i ugnen....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha! Ja, en slickepott kan räcka ;)

      Radera