Powered By Blogger

tisdag 16 december 2014

Svennefasoner. #blogg24 #bloggswe

En rolig dag på det stora hela taget. Slutet var mindre roligt, även om det inte hände något riktigt otäckt. En grupp människor, bestående av två kvinnor och tre män kom in med påsar från andra affärer och började se sig om under tiden två av dem väntade på sin tur till receptkanalen. En av männen var mycket intresserad av rakbladen, så min kollega gick fram för att assistera.

En kvinna och en annan man stod bakom dem och smusslade, varför jag ställde mig med uppsikt över dem, vilket kvinnan blev medveten om. Han med rakbladen tappade intresset, men kollegan stannade kvar i deras närhet. Kvinnan blev rasande och skrek att hon "skulle sluta snoka och bevaka, din jävla ****", varpå hon stormade ut genom dörren. Inget rent mjöl i påsen där, om man säger så...

Den andra kvinnan bar sig illa åt mot farmaceuten som inte kunde göra avkall på regler och ordinationen, utan lugnt och vänligt bad kvinnan att ta upp problemet med förskrivaren. Tills slut försvann alla ut, men inte förrän kvinnan hållande en man i ett stadigt grepp om kragen lyckades manövrera honom rakt in i dörrposten. Han, som var den mest beskedlige av dem...

Ja, de var helsvenska. Påtända av diverse substanser var de också. Min erfarenhet är att det i nio fall av tio, är svenskar som beter sig på detta sätt. Så mycket för SD:s påståenden att det är "ickesvenskar" som inte har vett på att uppföra sig. Utlandsfödda eller andra och tredje generationens invandrare är oftast mycket artiga, belevade, tacksamma och trevliga, trots omständigheterna.

Jag är lyckligt lottad och har inte råkat ut för något otäckt själv, men har kollegor och vänner som råkat ut både en och två gånger för rånare. Snatterier som upptäcks och slutar i tumult är vanligare än man tror, men det är återigen oftast svennar på glid som försöker hitta hårdvaluta som rakblad, eltandborstar, hudkrämer och vissa läkemedel; som sedan säljs på olika marknader.

Till trevligare saker nu. Jag ska lägga in sillen, äntligen! Mannen hämtade hem den idag och eftersom vi ska ut med Kluran och kanske någon mer i morgon, känner jag att det är bäst att göra det idag.
Jag har fått middag serverad av mannen idag med, det blev färsbiffar med svampsås som fanns i frysen. Passar bra med frystömning såhär innan jul och mannen ska ju vila.

Ha en fin kväll och glöm inte att vara källkritiska. Kolla vem som står bakom Fria Tider och Avpixlat, till exempel. Inte för att jag tror att mina läsare tillhör kategorin som sympatiserar med det som sprids där, men det skadar ju inte att kolla vilka partisympatier det är fråga om...




1 kommentar: