Powered By Blogger

fredag 19 december 2014

Utskälld. #blogg24 #bloggswe

Idag var det liv i luckan, minsann! Första timmen var lugn och städad. Senare, på eftermiddagen skulle alla plötsligt handla och hämta ut sina mediciner. Så även en liten tant, som ville hämta sin dosrulle. Rätt snabbt insåg jag att hon var gravt senil och dessutom åt det schizofrena hållet. Hon hade tappat sin nummerlapp och ville ha snabb hjälp, vilket jag för stunden inte kunde bistå med.

Fem gånger frågade hon vad en vara kostar och frågade/påstod att dosrullen var gratis. Jag lovade att försöka hjälpa henne så hon skulle slippa köa och hon tog snällt en ny nummerlapp och satte sig. Sen kom hon på att hon skulle ha varan hon tittat på, samt ett glas vatten, men inte iskallt. Under tiden jag hjälpte henne med detta blev hon alldeles uppjagad och började prata högljutt.

Jag frågade kollegan om jag skulle hämta dosen, så hon slapp vara kvar eftersom hon blev mer och mer osammanhängande och förvirrad. Det tyckte hon absolut, så jag bad damen om hennes legitimation, för att kunna hämta rätt rulle. Men se den tänkte hon inte lämna ifrån sig, för tänk om "jag skulle gå och dö, då är det ingen som vet vem jag är"...

Jag sa med glimten i ögat att jag inte skulle vara borta så länge att det kunde ske och det kom en uppskattande blick, för humorn var det inget fel på. Men hon ville inte lämna den ifrån sig i alla fall, så jag fick be henne vänta på sin tur ändå. Vad som hände sen vet jag inte, men det slutade med att jag fick jordens utskällning på franska, vilket inte undgick någon i lokalen!

Hon sa "förlåt" många gånger under tiden hon var inne hos oss, så hon visste själv att det inte stod riktigt rätt till, men hon kunde ju inte hjälpa det. Stackars lilla tant, det är inte lätt att bli gammal...
Till slut fick någon låna legitimationen och hon fick sina mediciner. Jag hoppas att någon hjälper henne att ta dem också.

Nu ska jag svida om och åka till Liseberg och Tyrolen med mannen. Det blir en bra avslutning på denna dagen och så bör julstämningen infinna sig med. Jag är grymt sugen på fläskläggen med sauerkraut de har där, men också på pommes frites så det blir ett svårt val idag...

Ha en fin fredag därhemma och glöm inte reflexerna om du går ut!

2 kommentarer:

  1. Nej, det är sannerligen inte lätt! Tänk bara vad hon sa om sitt besök hos er...så konstig personal som kräver att få både det ena och det andra...och nummerlapparna kan de inte sköta....osv. Hoppas hon glömt det hela imorgon! ;-)

    SvaraRadera