Powered By Blogger

söndag 21 december 2014

Peace! #blogg24 #bloggswe

Nu börjar julstämningen infinna sig, så sakteliga. Två påsar grönkål är införskaffade, skinkan är bärgad, laxen gravad och knäcken sköter sig själv i micron. Min Jullista på Youtube hjälper till att få rätt känsla, precis som julsakerna vi tog fram igår kväll. Glitter hänger i dörröppningarna och i trappen och julstakarna har fått nya ljus. Det står tomtar och snögubbar lite här och var.

Jag funderar till och med på att måla naglarna. Röd botten, med lite glitter ovanpå, kanske? Ska bara fixa middag först... Kanske finns det lust och ork kvar senare.
Vi ska äta lutfisk, det är ju så gott! Med krossad kryddpeppar, senap att blanda in i såsen efter tycke och smak. Givetvis ska vi ha ärtor till och mjölig potatis, som suger upp den goda såsen.

Det var meningen att vi skulle se på Star Wars igår, men det pysslades och fixades så att vi missade det mesta. Inte så att vi inte sett filmerna femtielva gånger redan. Vi är väl nördar och barnsliga, bara.
Tänker fortsätta på den inslagna linjen till vi dör, dessutom. Ikväll kan vi ju snöa in igen, så ingen skada skedd.

Vilka julsånger är nödvändiga för dig? Jag har många, men den här skivan är ett absolut måste att lyssna på: Elvis julskiva. En av alla, men jag tror att denna är (nästan) samma som mamma och pappa har och som jag älskade som barn. Jag har alltid gillat Elvis och jag minns fortfarande hur förtvivlad jag blev när nyheten att han hade dött nådde oss. En fullständig katastrof var det ju.

Jag skäms inte ens för att säga att jag såg alla filmerna också och fast de var helt korkade egentligen, vilket jag tyckte redan då, skulle jag gärna ha ett sånt maraton någon dag. Undrar vad det är som gör att man utsätter sig för sånt som är så pinsamt att man vrider sig som en metmask på kroken och tittar fram bakom "skämskudden" ändå?

En av mina absoluta favoriter av dessa sånger är "Peace in the valley". Den lyssnade jag mycket på under en otroligt jobbig period att mitt liv, för några år sedan. Jag bodde hos en av mina systrar då och efteråt skickade hon ofta en önskan om "peace in the valley", oavsett var jag befann mig. Nu bor jag i Dalen, och har funnit den fred och frid jag behöver för att vara mig själv.

Det är dags att laga mat, så jag önskar dig frid, var du än befinner dig i livet och för stunden.

2 kommentarer:

  1. Det finns så mycket fin julmusik, men de "gamla" finstämda är mina favoriter. Nackdelen är att man bara hör dom i Sverige. Har ikväll varit på sta'n, amerikanska och grekiska julsånger, men det går bra det också. Lutfisk....mums!!! Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, just nu är vi fortfarande mätta, men misstänker att det blir pepparkakscheesecake om en stund ;)
      Du har väl tillgång till youtube? Bara att göra en lista och plåga grannarna med :D

      Radera