Powered By Blogger

söndag 7 december 2014

Kryddboden. #blogg24 #bloggswe #goderafton

Mannen har åkt iväg för att titta på guror. Hoppas han hittar en fin att ta med hem. Han behöver något att muntra upp sig med. Jag bestämde mig i sista stund att stanna hemma då jag hostar alldeles för mycket igen. Annars tycker jag det är kul att följa med på sånt. Inte för att jag förstår mig på allt de pratar om, men jag lär mig nåt nytt varje gång.

En vacker dag ska jag lära mig att spela lite grann. Mannen är en väldigt bra pedagog och jag är ju inte helt tappad bakom en vagn, så jag har gott hopp. Mitt största problem är ju den där vänsterhanden, men han påstår att det är en fråga om övning och vana bara. Annars hade det inte funnits så många gitarrspelande människor i världen. Jag får väl lita på honom i detta också.

Under tiden han är borta och får något vått i ögonen tillsammans med likasinnade, ska jag baka bröd. Idag blir det en utsvävning utöver det vanliga. Jag tänker mig rågbullar med kummin, tranbär och morot. Råriven morot gör att brödet blir saftigt och gott. Ett tips för hugade brödbakare är att pressa ner överbliven kokt potatis i degen, det blir ett saftigt och lite segare bröd då.

Kummin är det inte alla som gillar, men jag tycker det är en underbar smaksättare. Ja, jag är ju väldigt förtjust i surkål också. I korrrv blir det ljuvligt med kumminsmaken och även doften är mycket angenäm. Kryddig och aromatisk. Enligt min bok "Örtmedicin och växtmagi" användes kummin förr mot magknip och väderspänningar och anses kramplösande.

Jag brukar inte ha socker eller sirap i mina bröd, det tycker jag är onödigt. I grövre bröd kan det dock vara bra, det gör att degen jäser bättre och blir lite fylligare i smaken. Glukoset i en liten skvätt sirap eller honung äts upp av jästen, så det blir sockerfritt ändå. Tar man mer blir det en liten sötma kvar och brödet får lite mustigare smak. Jag hade i en näve torkade tranbär i degen också. Häpp!

Russin är jag däremot inte alls pigg på att ha i bröd. Helst inte ens i lussebullarna. Nu bakar jag inte såna längre, då varken jag eller mannen är några kaffebrödsmänniskor. Russin har en funktion för mig först när de dränkts i rom eller glögg. När vi var små och följde med mamma till Ica fick vi en liten ask russin av farbror Holger. Det var ju...snällt. Fast ibland fick vi en Rigi, istället. Bättre!

Idag ska vi ha chuck roll till middag. Tack S, för att du glömde dem i vår kyl efter kalaset! Jag tänker mig hasselbackare och svampstuvning till köttbitarna. Broccoli eller brysselkål med.
Gårdagens middag blev en succé. Tycker jag fick till smaken riktigt bra. Japansk ljus soya är tricket!
Sake drack vi till, det smakade skumt. Nästa gång ska vi värma den, det kanske blir bättre än kyld?

Apropå drycker i största allmänhet och glögg i synnerhet, har jag fått en ny favorit. Den har druckits enbart kall än så länge och det var en fräsch upplevelse! Goder Afton heter den passande nog. Kardemumma och pomerans framträder mest. Rekommenderas varmt, eller kallt.

Ha en fin andra söndag i advent, var rädd om dig och dina kära!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar